UIT! interview

In elke UIT! vragen we een NFN-lid letterlijk en figuurlijk het hemd van het lijf. Deze keer Jan van Dijk (55), die naturistische reizen organiseert voor gehandicapten.

Hoe is dat ontstaan?

Ik ben begonnen om als vrijwilliger “normale” reizen te begeleiden voor gehandicapten. Omdat ik zelf NFN-lid ben, las ik in Naturisme (de voorloper van UIT!, red.) een oproep van een gehandicapte mevrouw die graag een keer naturistisch op vakantie wilde, maar niemand had die met haar mee kon. We zijn samen naar Flevo Natuur geweest en daar is het idee geboren om gehandicapten te begeleiden op vakantie.

U gaat jaarlijks dus heel vaak op vakantie?.

Nee, ik heb een bestand van gehandicapten en van vrijwilligers. Die probeer ik aan elkaar te koppelen. Daardoor hoef ik bijna nooit zelf op vakantie. Aangezien er best veel mensen zijn die liever met een groep op reis gaan, ben ik in 2007 begonnen met het organiseren van naturistische groepsreizen. We zijn toen met een groep licht verstandelijk gehandicapten naar Euronat in Frankrijk geweest. Dit jaar gaan we met lichamelijk gehandicapten naar Creuse Nature. Dat is de eerste naturistische zorgreis.

Is er veel animo?

Ik heb zo’n 50 vrijwilligers in mijn bestand en 30 gehandicapten. Voor de 1-op-1-vakanties helaas meer mannen dan vrouwen. Die vinden het toch prettiger om met een groep weg te gaan.

Hoe bent u zelf met het naturisme in aanraking gekomen?

O, dat is al zeker dertig jaar geleden. Ik was op Texel om parachute te springen. Daar was een naaktstrand wist ik en daar ben ik gewoon naar toe gegaan. Heerlijk! De zon op je hele lijf en iedereen is er gelijk.

Dat is toch ook zo als je allemaal een zwembroek aan hebt?

Nee, ik ervaar dat toch anders. Gevoelsmatig ben je als naturist meer gelijk aan elkaar.

Bent u veel met naturisme bezig?

Voor de reizen zeker zo’n twee uur per week. En ik ben lid van de vereniging Lotus in Friesland. Daar fiets ik geregeld heen om er de hele dag lekker naakt te luieren.

Het gaat in deze UIT! ook over ongewenste seksuele handelingen op naturistenterreinen. Heeft u als man alleen veel last van vooroordelen?

Bij Lotus niet. Daarvan was ik al lid voor mijn scheiding. Maar bij andere campings wordt er wel eens argwanend gekeken. Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Tot nu toe ben ik na een goed gesprek altijd wel toegelaten.

Meer over de vakanties voor gehandicapten op gehandicaptnaturist.skynetblogs.be.


Poldermaat

(Uitvergroot)

Over gehandicaptenaturist

Gehandicaptenaturist is natuurlijk niet mijn eigen naam. Ook ben ik zelfs niet gehandicapt, maar ik bemiddel wel tussen gehandicapte naturisten (die uiteraard graag naturistisch op vakantie willen) en vrijwilligers, die de gehandicapten vaak nodig hebben om sowieso op vakantie te kunnen. Die vrijwilligers moeten zelf uiteraard ook naturist zijn. Behalve voor de bemiddeling ben ik zelf ook als vrijwilliger beschikbaar. Hoewel ik mij niet voor mijn lichaam schaam, ben ik i.v.m. mijn werk toch voorzichtig om pontificaal naturistisch zichtbaar te zijn. Helaas ervaart iedereen naturisme nog niet als normaal. Ook tijdens de vakanties zijn wij daar heel voorzichtig mee. Website: naturistmetbeperking.wordpress.com Facebook: facebook.com/gehandicaptenaturist E-mail: gehandicapt@live.nl
Dit bericht werd geplaatst in Dagboek, Persoonlijk. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

