Hoe kan een "groeps"reis verlopen?

Met Stichting Poldermaat gingen wij op reis naar Euronat.

Naturistenreis van de Stichting Poldermaat naar Euronat in La douce France.
De eerste naturistische reis van Stichting Poldermaat ging naar Frankrijk. Aan de kust van de Atlantische Oceaan, ter hoogte van Bordeaux, bijna 1000 kilometer van Nederland, lag onze vakantiebestemming: Camping Euronat. Een grote camping, direct aan zee, met vakantiehuisjes, caravans, campers en tenten. In het midden van het terrein ligt het winkelcentrum met enkele supermarkten en winkeltjes voor vakantiespullen. Daar is een groot plein met daaromheen de winkels en een stel restaurantjes. Natuurlijk zijn er ook veel gezellige terrasjes. Op de camping werd veel georganiseerd. Zo kon je er bijvoorbeeld naar een sauna en beautycentrum waar je allerlei massages kon laten doen, een groot overdekt zwembad en een kleiner buitenzwembad. Je kon er deelnemen aan pottenbakken, yoga, judo, T-shirts beschilderen, bioscoop, jeu de boules, tennis, badminton, volleybal, enz. Té veel om allemaal te doen. Onze vakantie was jammer genoeg te nat, te koud en er waren téveel wolken. Op sommige dagen regende het langdurig achter elkaar en op andere dagen regende het van tijd tot tijd. Helaas werd onze vakantie daardoor veel minder naturistisch, dus veel minder bloot dan we hadden gewild. Van lekker van de zon genieten kwam weinig en daardoor zijn we niet erg bruin geworden.

REISVERSLAG

Vrijdag 17 augustus 2007
’s Morgens om kwart over zes zat Ton al in de gehuurde Opel-Astra-stationcar om Sjoerd bij zijn moeder in Drouwen op te halen. De Tom-tom stuurde Ton zelfs over zandpaden, maar het huis van de moeder van Sjoerd werd natuurlijk toch gevonden. Daarna naar Drachten om Jan op te halen bij het eerste kopje koffie. In Emmeloord haalden we daarna Cyril op. In Soest werd ook Pieter thuis opgehaald en toen kon de reis echt beginnen. Met z’n drieën achterin was wel een beetje krap maar we besloten het er toch op te wagen. Vlak voor de Belgische grens hebben wij geluncht op en parkeerterrein. Om een uur of half acht waren wij in Saran, waar wij in een hotel drie kamers hadden besproken. Hier hebben wij in een restaurant gegeten en een korte wandeling gemaakt. Na zo’n lange dag zitten wil je wel even de benen strekken. Daarna heb ben wij nog even een consumptie genuttigd in een restaurant en tegen 11 uur wilde iedereen toch wel naar bed. De temperatuur was vandaag al een beetje warmer geworden, maar de volgende dag hopen wij toch echt uit de kleren te kunnen gaan.

Zaterdag 18 augustus 2007

Na een eerste nacht in ons hotelletje zaten wij om kwart over acht aan een heerlijk ontbijtje en om ongeveer half tien gingen wij weer op pad voor de 2e en laatste etappe. We reden weer door een mooi gebied van Frankrijk. De reis liep redelijk voorspoedig totdat wij bij Royan kwamen om aan de overtocht te kunnen beginnen, per veerboot over de rivier de Garonne. Hier moesten wij helaas aansluiten achteraan een file van zeker 2 uur. Toen wij uiteindelijk de boot opmochten duurde de overtocht maar een half uurtje en waren wij daarna ook snel op de camping en bungalowpark Euronat. We kwamen daar rond zeven uur aan en de temperatuur was nog goed, dus wij konden meteen onze naturistische gevoelens uiten.

Helaas waren de winkels na aankomst al gesloten maar de pizzeria op de camping gelukkig nog niet. Dus na een heerlijk pizzaatje gingen wij toch maar weer naar het huisje. Daarna hebben wij plan de campagne gemaakt en een boodschappenlijstje opgesteld voor de volgende dag en gingen wij toch na een heerlijk bad moe maar voldaan naar bed.

Zondag 19 augustus 2007

Na ons eerste nachtje op de camping was het toch hoog tijd om boodschappen te doen, zoals onder andere heerlijk Frans brood, wat wij heerlijk buiten naturistisch konden eten. Na een rustige ochtend in de zon en de lunch gingen wij op pad voor een rondrit over de camping. De camping is zo groot, dat dat met de auto moest. Daarna gingen wij met z’n allen naar het zwembad. De laatste boodschappen voor het diner. Ton en Pieter zorgen ervoor dat wij later lekker konden eten: tomatensoep en groente met voor de vegetariërs met Feta en voor de anderen met een hamburger.

naturist

(Uitvergroot)

Maandag 20 augustus 2007

Helaas was het vandaag niet zo mooi weer, het regende toen we opstonden, maar we begonnen de dag weer met dat heerlijke Franse brood. Daarna zijn wij met z’n allen naar Montalivet, een klein dorpje vlakbij de camping gegaan om te winkelen. Omdat het bleef regenen, zijn wij na dit ritje toch maar naar de camping teruggegaan en hebben daar koffie gedronken en geluncht. Jan en Cyril zijn daarna wezen zwemmen in het overdekte zwembad, want Cyril wil wel elke dag zwemmen. Na een spelletje Yahtzee zijn Ton, Pieter en Sjoerd naar het centrum gegaan om daar bij judo te kijken. Voor Sjoerd was kijken niet voldoende. Hij wilde ook meedoen. Dat was natuurlijk nog mooier. Hij kreeg daarvoor een judopak te leen, maar dat mocht niet over je blote lichaam. Gelukkig wilde Ton zijn onderbroek (tijdelijk) afstaan, zodat Sjoerd toch mee kon doen. Cyril ging in ons huisje in zijn boek van Mandela verder. Sjoerd en Ton gingen daarna – het was toen ondertussen half 8 – samen voor een macaronimaaltijd zorgen. Daarna hebben wij in het huisje kunnen koffie en/of een glaasje kunnen drinken en de avond vol gekletst

Dinsdag 21 augustus 2007

De zon liet het helaas vanmorgen ook nog afweten, maar dit was geen probleem voor Cyril om weer heerlijk te gaan zwemmen met Ton in het overdekte zwembad. Jan ging met Sjoerd en Pieter naar het handboogschieten wat ook op de camping georganiseerd werd. Het was het té koud dus moesten alle kleren aan blijven. Hoewel dat voor de eerste keer best moeilijk was, is het Pieter toch gelukt om een ballonnetje kapot te schieten met de pijl. Prachtig! ’s Middags zijn Pieter en Sjoerd weer naar judo geweest en uiteraard heeft Sjoerd weer meegedaan. Deze keer met eigen onderbroek. Pieter vond kijken meer dan voldoende. Cyril en Jan gingen naar de sauna op het terrein, waar vooral Cyril erg van genoten heeft. Het was wel even wennen omdat je in het zwembad een badmuts moet dragen. Het water in het zwembad van de sauna was zout. Je bleef er dus gemakkelijk drijven. Toen wij allen weer thuis waren gingen Cyril en Jan voor een bamimaaltijd zorgen. Na de koffie wilde iedereen nog wel even een wandelingetje maken. De wandeling eindigde bij een optreden in het Wilde Westen met vuurspuwers, buikdanseres en vuurwerk. Dit ontdekten wij toevallig omdat wij gewoon op het geluid afgingen. Na afloop nog even TV gekeken: daar bleek op de Franse TV de film Woodstock uitgezonden te worden. Cyril kon zijn grote kennis over de artiesten die aan dit festival hadden meegedaan aan ons kwijt zodat we ons allemaal weer even in de jaren zestig waanden. En dat onder het genot van een hapje en een drankje.

Woensdag 22 augustus 2007

De dag begon goed. Cyril en Sjoerd zaten met Jan heerlijk in de zon bij ons huisje. Ton is met Pieter een fiets gaan huren zodat we ons gemakkelijker over het terrein konden bewegen. Pieter maakte meteen zijn eerste tochtje over het terrein. Dit terrein is inderdaad zo groot, dat het best handig is om een fiets te hebben. Na de lunch met o.a. lekkere tosti’s zijn wij deze keer met z’n allen naar de sauna geweest. Hier konden wij genieten van de sauna 70? of 90?, een koude jacuzzi met zout water en een heerlijk zwembad met warm zwemwater en heerlijke stralen.

’s Avonds hebben Pieter en Ton weer voor een heerlijke maaltijd gezorgd, een groenteschotel met gebakken aardappels, een kaassoufflé voor de vegetariërs en reepjes vlees voor Cyril en Ton. Daarna hebben wij weer heerlijk zitten kletsen en Sjoerd en Jan hebben nog een spelletje schaak gespeeld.

Donderdag 23 augustus 2007

De dag begon niet zo goed, weer regen, regen en nog eens regen. Dus na een rustige start hebben wij o.a. een spelletje “mens-erger-je-niet” gespeeld. Pieter is nog een stukje wezen fietsen. ’s Middags is Cyril met Ton weer naar het zwembad geweest. Cyril heeft zelfs 30 baantjes getrokken. Sjoerd, Pieter en Jan zijn nu eindelijk naar het strand geweest. Gelukkig liet het weer ons nu niet meer in de steek.

Op het strand hebben wij gezwommen en gevliegerd. Daarna hebben wij weer boodschappen gedaan en hebben Sjoerd en Jan meegedaan met de Yoga in de vrije natuur. Pieter was wederom toeschouwer. Hoewel de Yogaleraar Frans sprak, was het toch indrukwekkend. Na de warme hap die was klaar gemaakt door Jan zijn wij nog weer even aan de wandel geweest, met als doel het “spectacle”, maar helaas er was weinig te zien, maar de wandeling was er niet minder om. We hebben waarschijnlijk de publicatie niet goed begrepen maar ja, dat kan gebeuren als alles alleen maar in het Frans aangekondigd wordt. Dan maar aan de koffie en ons hapje en drankje.

Vrijdag 24 augustus 2007

Ook vandaag was de start minder warm dan we hadden gehoopt. Cyril bleef liever uit zijn boek over Mandela lezen en Ton is met Pieter en Sjoerd nog wezen Jeu de boules of zoals het binnen de naturistenwereld bekend is: Petanque. ’s Middags werd het gelukkig weer beter weer. Toen Pieter, Cyril en Jan naar het zwembad gingen, was er gelukkig behalve tijd voor het zwemmen, ook tijd om heerlijk in de zon te liggen. Ton was ondertussen met Sjoerd naar de sauna waar Sjoerd een massagebehandeling voor zichzelf had geregeld. Alle rust had Sjoerd ook weer niet, want hij wilde ook nog zijn hobby judo voor de 3e keer uitoefenen. Hier kon hij zijn leraar Bernard van 90 kilo zo op de grond leggen. Als laatste avond op de camping gingen wij uit eten in een visrestaurant waar wij heerlijk van de Paella en mosselen, maar ook gebakken eend hebben gegeten. In het huisje moest natuurlijk de koffer ingepakt worden, zodat wij de volgende dag snel weg zouden kunnen rijden. Maar er was toch ook nu nog tijd voor koffie en ons hapje en drankje.

Zaterdag 25 augustus 2007

Om 09.40 uur zou ons huisje geïnspekteerd worden, dus wij moesten toch iets meer opschieten als de overige dagen. Maar het lukte allemaal en uiteindelijk konden wij voor 10 uur al het park verlaten op weg naar ons overnachtingschotel bij Paris. Bij de veerpont hoefden wij nu maar een half uurtje te wachten. Want wij konden meteen mee met de extra boot, die echter wel zo vol was, dat de opritten, die tevens dienst deden als afsluiting, niet meer helemaal dicht konden. Gelukkig gebeurde er niets, maar het was toch wel spannend. Voor 12 uur waren wij al weer bij Royan en konden dus onze terugreis verder voortzetten. Later kwamen wij nog in een file, maar desondanks waren wij na een lunch bij een benzinestation onderweg toch voor 7 uur ’s avonds in ons Campanille-overnachtinghotel in het plaatsje St. Witz, ongeveer vijftig kilometer boven Parijs. Ton heeft voor iedereen een cd gemaakt met alle vakantiefoto’s. Jan en Pieter gingen nog een tijdje wandelen en Ton ging met Sjoerd en Cyril nog wat drinken bij de Mc Donalds. Om twaalf uur lag iedereen vermoeid op bed

Zondag 26 augustus 2007

Onze laatste reisdag begon met opstaan en een ontbijt terwijl de omgeving in een dichte mist gehuld was. Gelukkig verdween de mist toen we bijna bij de Belgische grens waren. Onze vakantie hebben we besloten met een uitgebreide lunch in een AC restaurant in Oosterhout. Daarna hebben we Sjoerd op de trein gezet in Utrecht, Pieter weer in Soest en Cyril in Emmeloord. Toen Jan in Drachten was afgezet kon Ton de spullen van Poldermaat in Dronten afleveren en de auto weer in Amersfoort. Onze naturistische vakantie zat er op. Weliswaar niet naturistisch genoeg maar daar konden we weinig aan doen. Waar we wel wat aan konden doen was de sfeer en de activiteiten die we ondernamen. En dat zat wel goed. We kunnen terugzien op een gezellige en actieve vakantie. Daar heeft iedereen zijn steentje aan bijgedragen. Daarvoor hartelijk dank!……. en wie weet zien we elkaar weer gauw.

Over gehandicaptenaturist

Gehandicaptenaturist is natuurlijk niet mijn eigen naam. Ook ben ik zelfs niet gehandicapt, maar ik bemiddel wel tussen gehandicapte naturisten (die uiteraard graag naturistisch op vakantie willen) en vrijwilligers, die de gehandicapten vaak nodig hebben om sowieso op vakantie te kunnen. Die vrijwilligers moeten zelf uiteraard ook naturist zijn. Behalve voor de bemiddeling ben ik zelf ook als vrijwilliger beschikbaar. Hoewel ik mij niet voor mijn lichaam schaam, ben ik i.v.m. mijn werk toch voorzichtig om pontificaal naturistisch zichtbaar te zijn. Helaas ervaart iedereen naturisme nog niet als normaal. Ook tijdens de vakanties zijn wij daar heel voorzichtig mee. Website: naturistmetbeperking.wordpress.com Facebook: facebook.com/gehandicaptenaturist E-mail: gehandicapt@live.nl
Dit bericht werd geplaatst in Dagboek, Groepsreizen, Persoonlijk, Vakantie, Verhalen. Bookmark de permalink .